Pratite nas na društvenim mrežama

The Creative Brain: Iskra “ludila” koja pokreće svijet

FILM

The Creative Brain: Iskra “ludila” koja pokreće svijet

“Human creativity adds the colour to our world. It’s our crowning glory as a species. Bit it’s also deeply personal. I think creativity – it’s a desire. It’s a need. True creativity is about existence and being and giving of yourself and being honest – true creativity.” 

The Creative Brain je novi Netflixov dokumentarac koji prati Davida Eaglemana, neuroznanstvenika i autora brojnih bestselera u New York Timesu. On istražuje kreativni proces brojnih inovatora, način na koji naš mozak funkcionira tokom kreativnog procesa i sve benefite izlaska iz poznatog, naučenog, takozvane “zone komfore”. Eagleman otključava tajne kreativnosti. Pokazuje nam kako ovaj jedinstveni proces, koji je specifičan isključivo za ljudsku vrstu, mijenja naš život nabolje.

Kreativnost nije slučajni dar darovan sretnim, izabranim pojedincima. To je vještina koja se vježba i razvija kao i svaka druga. I Einstein je rekao: ja nisam pametniji od drugih, ja samo više razmišljam!

Obratite li pažnju, primijetit ćete da vaš tok misli slijedi određene automatizme, upada u slične obrasce ovisno o temi o kojoj razmišljate. To su također navike, neurološki osnaženi načini funkcioniranja omogućeni čestim ponavljanjem. Kako bi razvili kreativnost, moramo uložiti svjestan trud da naviknemo svoj mozak na nešto teži i složeniji način funkcioniranja – razmišljanje izvan okvira, izvan automatizama, stvaranje novih i nepoznatih misli, često kroz povezivanje dotad nepovezanih ideja i informacija. Ovo zvuči pomalo paradoksalno, jer nastojimo stvoriti automatiziranu naviku da izbjegnemo automatizirane navike u razmišljanju. To možda nikad nije moguće ostvariti u potpunosti. Možda je bolje to opisati kao stvaranje navike na obraćanje svjesne pažnje na svoje misli i njihovo usmjeravanje u neočekivanim smjerovima, povezivanje informacija koje ne bi povezali rutinski. Ta sposobnost nikad neće postati potpuno rutinska – za stvaranje novoga potrebna je određena doza svjesnosti i aktivnog sudjelovanja u procesu – no možemo uvježbati svoj um da to čini mnogo lakše, brže i efikasnije. Kraće rečeno: ne možemo stvoriti naviku da automatski stvaramo nove ideje, ali možemo stvoriti naviku da automatski usmjerimo svoje misli prema novim idejama.

“Kada bismo otišli u šumu ona bi izgledala isto, kao i prije mnogo godine. Životinje su naučene raditi iste stvari iznova i iznova, S druge strane, u treptaju oka ljudska civilizacija sve više napreduje. Glavni pokretač svega toga je – kreativnost”, kaže Eagleman u dokumentarcu. “Ova moćna sila je pokrenula naše pretke, odvela iz ih pećine do puta u svemir i dala nam moderan život.”

Poznati kreativni ljudi – Einstein, Tesla, brojni umjetnici – u pravilu su imali jedno ili vrlo mali broj područja u kojima su bili najkreativniji – područja koja su ih najviše privlačila, zanimala, emocionalno angažirala, o kojima su uživali razmišljati i u koja su uživali ulagati svoje vrijeme. No isto tako to im je olakšavalo i da u brojnim područjima izvan svojih osnovnih interesa razmišljaju izvan okvira i budu kreativniji nego prosječni pojedinac čije su navike razmišljanja rutinizirane. Duhoviti ljudi su primjer izvježbane kreativnosti: oni nisu naviku takvog razmišljanja stvorili preko noći. Oni su navikli svoj um da izlazi izvan područja uobičajenog i poznatog, da aktivno povezuje ideje na neočekivane načine, načine koji ne moraju nužno biti logični i ispravni.

Spremnost da ne razmišljamo uvijek logično i ispravno, iznimno je važna za razvoj kreativnosti. Spremnost da rizikujemo. Poznat je primjer Edisona koji je isprobao stotine ideja dok nije osmislio žarulju s kojom je bio zadovoljan. Kod umjetničkih djela i naučnih dostignuća, ostatak svijeta vidi samo gotovo djelo, ne vidi vrijeme, pokušaje i pogreške, brojne ispravke koji su mu prethodili. Lako se stvara dojam da su velika djela nastala u jednom mahu, nekom vrstom božanske inspiracije koju prosječni pojedinac nikad ne bi mogao dostići. No to je rijetko tako.

Moć kreativnosti, pogotovo iscjeljiteljska moć, najvidljivija je na mjestima poput zatvora. Poznati glumac, Tim Robbins kojeg svi pamtimo po ulozi zatvorenika u filmu iz 1994. godine “The Shawshank Redemption”, trenutno vodi radionice glume u jednom od zatvora u Kaliforniji. On u ovom dokumentarcu nastoji objasniti koliko je nevjerovatna kreativnost ljudi u zatvoru, ali kako ostatak svijeta to ne vidi. Mi uglavnom vidimo ljude koji su napravili grešku i tako ih označavamo do kraja njihovih života. Ali upravo ono što su oni doživjeli i iskusili im daje moć i perspektivu, koju jako malo ljudi može razumjeti. Kako Tim Robbins navodi, tek onda kada ovim ljudima damo do znanja da su emocije koje imaju dostojne, da su oni više od njihovog zločina i dopustimo im da ispolje te emocije, dešavaju se čuda i transformacije. I upravo te transformacije su u stanju promijeniti svijet. Čak 80 % zatvorenika koji su sudjelovali u bilo kojem obliku kreativnih radionica, nikada više ne naprave niti jedan zločin. Ali to ne vrijedi samo za zatvorenike. Većina ljudi će se složiti, da se osjećaju najbolje dok su u kreativnom procesu. Bez obzira čime se bavimo, sudjelovanje u kreativnom procesu je ključno za našu sreću.

Pomjeranje granica je nešto što nije strano Nick Caveu. To je nešto što on konstantno radi u svojoj dosadašnjoj tridesetogodišnjoj karijeri. On je tipičan primjer muzičara, kreativca koji pomjera granice. Njegova muzika stalno zalazi u nove oblasti i to je ono što upravo i čini njegovu muziku svježom. I to je upravo kreativnost. Pomjeranje granica, preuzimanje rizika, suočavanje publike i posmatrača tog djela i rada sa nečim novim, nepoznatim, izazovnim,

Postoji mnogo načina na koji se kreativnost može opisati i definisati. Robin Williams je jednom prilikom savršeno definisao kreativnost, koja je prije svega iskra koja čuči u svima nama i traži da se ispolji i da se dalje gradi: “You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.”

 

 

Otkrijte svijet umjetnosti i kulture!

Ostavi komentar

Ostavite odgovor

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Još iz rubrike FILM

Advertisement

NAJNOVIJE

Advertisement
NA VRH