Pratite nas na društvenim mrežama

Neke od najmoćnijih fotografija ikada zabilježenih!

Kultura

Neke od najmoćnijih fotografija ikada zabilježenih!

Na fotografiji se mogu prikazati najljepši i najužasniji prizori u historiji ljudskog postojanja. Pred objektivom je zabilježeno nebrojeno prizora koji svjedoče o nezaboravnim događajima. U nastavku se nalaze neke od fotografija koje upravo to i pokazuju.

STEVE MCCURRY– AFGANISTANSKA DJEVOJKA

Upečatljivo lice ove afganistanske djevojčice prekrasnih zelenih očiju krasilo je junsku naslovnicu National Geographica 1985godine, nakon što je zapela za oko fotografu Steveu McCurryju. On je prethodne godine radio na priči o sovjetskoj okupaciji Afganistana i izbjegličkoj krizi.

U šatorima obližnjeg izbjegličkog kampa Nasir Bagh bila je organizirana škola u koju je on jednog dana zašao. Nije imao često priliku fotografisati žene, međutim u šatoru su bile djevojčice mlađe od 13 godina koje nisu morale nositi burku i lica su im bila otkrivena. Uočivši priliku, McCurry je brzo reagirao i na Kodachrome slide filmu snimio legendarnu fotografiju. Ime mlade Afganistanke otkriveno je tek 17 godina nakon što je slika objavljena. Riječ je o Sharbat Gula, djevojčici koja je živjela u malom selu koje je napao sovjetski bojni helikopter početkom osamdesetih. U tom su joj napadu roditelji poginuli, a ona se s bakom, bratom i 3 sestre probijala kroz snijegom zametenu planinu u pravcu Pakistana. Nakon što su stigli u Pakistan, izmijenili su 3 izbjeglička kampa da bi ih napokon smjestili u četvrti Nasir Bagh.
Fotografija je privukla pažnju cijelog svijeta, a i danas je najpoznatija slika ikada objavljena u ovom časopisu. 2001. godine, nakon što su talibani svrgnuti s vlasti u Afganistanu, National Geographic organizovao je opsežnu potragu za djevojkom. Nakon dužeg vremena pronađena je u zabačenoj regiji u planinama Tora Bore, a njezin je identitet potvrđen biometrijskim mjerenjem – tehnologijom upoređivanja uzorka šarenice žive osobe i osobe s fotografije. Tada je imala tridesetak godina, živjela je u bijedi razorene zemlje s mužem i troje djece, bez ikakvog obrazovanja. Tako se 2002. ponovno našla na naslovnici National Geographica pozirajući sa svojom slavnom fotografijom.
Potresni portret trinaestogodišnje Afganistanke postao je simbol svih izbjeglica svijeta i samog Afganistana – uznemirujućeg u svojoj tragičnoj ljepoti i pretrpljenoj boli.

TARIK SAMARAH – LUTKA

Lutka na fotografiji, prerezane glave u predjelu usta, sa otkinutim ekstremitetima, potresan je prizor za posmatrača, ali je još potresniji podatak da je ispod te lutke na lokaciji Kamenice kod Zvornika pronađena masovna grobnica sa 600 tijela. Vjeruje se da je lutka ostavljena kao vrsta upozorenja onome ko bude tražio grobnicu. Ova potresna fotografija koju je uslikao Tarik Samarah se može vidjeti u Galeriji 11/07/95 u Sarajevu.

KEVIN CARTER – DJEVOJČICA I LEŠINAR

Južnoafrički fotograf Kevin Carter zatekao se u Sudanu 1993. godine s konvojem Ujedinjenih naroda. Dok su humanitarci dijelili pomoć i hranu, on je to vrijeme iskoristio da obiđe okolinu. Naišao je na zastrašujući prizor. Izgladnjela djevojčica na izmaku snage puzala je nastojeći da stigne do mjesta gdje se dijelila hrana, udaljenog svega pet minuta hoda. Nekoliko metara dalje stajao je lešinar mirno posmatrajući situaciju i čekajući da dijete izdahne. Carter je fotografisao ovaj užasavajući prizor i – okrenuo se i otišao. Kasnije je rekao kako je samo otjerao lešinara.  Navodno je čak neko vrijeme čekao u nadi da će lešinar raširiti krila kako bi fotografija bila još dojmljivija. Naime, slijedio je upute koje je dobio od humanitaraca. Djecu nije smio dodirivati ​zbog opasnosti od brojnih zaraza. Nikada se nije saznalo da li se djevojčica uspjela spasiti. Fotografiju je objavio New York Times i nakon toga je objavljena u raznim novinama i časopisima širom svijeta.

Carter je za svoj rad 1994. nagrađen Pulitzerovom nagradom, najvišim priznanjem koje novinar može dobiti. Međutim, javnost ga je otvoreno kritikovala zbog nehumanosti koju je iskazao ne potrudivši se da pomogne djetetu. Pogođen ovakvim napadima, branio se vlastitim profesionalizmom, ali ništa nije moglo umanjiti depresiju koja ga je obuzela. 27. jula 1994. počinio je samoubitstvo trovanjem ugljenim monoksidom. Imao je 33 godine. Za sobom je ostavio oproštajno pismo s ovim riječima: “Jako mi je žao. Bol življenja jača je od radosti u tolikoj mjeri da radost više i ne postoji. Depresivan sam. Nemam telefon. Nemam novca za stanarinu. Novca za alimentaciju. Novca za dugove. Proganjaju me živa sjećanja na ubitstva, leševe, bijes i bol, na gladnu i ranjenu djecu, na luđake lake na okidaču, često policiju i krvnike.” 

ALFRED EISENSTAEDT – POLJUBAC NA TIMES SQUARE-U

Slika prikazuje mladog američkog mornara kako ljubi djevojku u uniformi medicinske sestre u središtu Times Square-a 14. augusta 1945. godine. Taj je datum poznat kao V-J Day (Dan pobjede nad Japanom), a odnosi se na dan kad se Japan predao i ujedno čin kojim je nakon 6 godina završen Drugi svjetski rat. Autor fotografije je Alfred Eisenstaedt koji je tog dana, tokom euforije koja je nastala pri objavi velike vijesti, fotografisao ljude na najpoznatijem njujorškom trgu. Sam je o slici rekao:

”Tog dana hodao sam kroz gužvu s ciljem da uslikam par slika. Primijetio sam mornara koji je hodao prema meni. Ljubio je sve žene redom – i stare i mlade. Zatim sam primijetio medicinsku sestru kako stoji u gužvi i, baš kao što sam se i ponadao, mornar joj je prišao i poljubio je naginjući ju prema dolje. Da djevojka nije bila medicinska sestra ili da je bila obučena u odjeću tamne boje, ne bih imao sliku. Kontrast između njene bijele haljine i mornarove tamne uniforme je ono što ovu fotografiju čini tako upečatljivom”.

Fotografija je objavljena sedmicu dana kasnije u časopisu Life u specijalnom prilogu o pobjedi nad Japanom, a imena žene i muškarca otkrivena su naknadno. On je George Mendosa, a ona Greta Zimmer Friedman i nikad se prije nisu sreli, iako su mnogi kasnije uz njihov poljubac vezali romantične priče vjerujući da se radi o paru. Novinari Lifea čak su htjeli ponoviti fotografiju 1980., ali Friedman je odbila.

TOM STODDART – ŽENA KOJA JE DONIJELA GLAMUR U RATNU ZONU

Ova fotografija postala je poznata širom svijeta, a Meliha Varešanović, koja se nalazi na fotografiji nije čak znala ni da ju je neko fotografisao. Kasnije je ta fotografija završila i u radnoj sobi glumice Angeline Jolie, a magazin Cracked ju je uvrstio na listu pet foto-priča o “hrabrim ženama, buntovnicama u historiji”.

“Žena koja je donijela glamur u ratnu zonu” pisalo je ispod fotografije u magazinu Cracked, a elegancija i ljepota djevojke na njoj opisana kao ona koja je krasila Sophiu Loren šezdesetih godina prošlog stoljeća. Stoddart je kasnije, kada je fotografija na kojoj je Meliha Varešanović postala popularna, kazao kako se zapravo uplašio pucnjave i legao u zaklon sa vrećama pijeska.

”Hodala je ponosno, visoko uzdignute glave i imala ruž na usnama, štikle i šarenu haljinu. Uspio sam napraviti tri ili četiri snimka svojom Leicom dok je prolazila pored mene”, objašnjavao je poslije Stoddart.

DOROTHEA LANGE – MAJKA MIGRANTICA

Godine 1960., Dorothea Lange je opisala rad na svojoj vjerojatno najslavnijoj fotografiji, jednoj od najčešće reproduciranih u cijeloj historijii fotografije – Majci migrantici (Migrant Mother) – snimljenoj 1935. godine, u Nipomu, u Kaliforniji, blizu Santa Barbare:

“Ugledala sam je i prišla, toj gladnoj i očajnoj majci, kao magnet me je privukla. Ne sjećam se kako sam joj objasnila šta tu radim i zašto imam fotoaparat, ali dobro se sjećam da mi ona nikakva pitanja nije postavljala. Napravila sam pet snimaka, približavajući joj se, stalno iz istog smjera. Nisam je pitala ni odakle je, ni kako se zove. Rekla mi je da je stara 32 godine. I rekla je da žive od onoga što nađu smrznuto na okolnim poljima i od ptica koje ubiju djeca. Upravo je bila prodala gume s automobila, kako bi imala čime kupiti hranu. Sjedila je, tako, u svom improvizovanom šatoru, zaklonu čiju je jednu stranu činio automobil, dok su se djeca muvala oko nje, i činilo se kao da je svjesna da bi joj moje fotografije mogle pomoći, i tako je ona pomogla meni. Bilo je u tome neke ravnopravnosti.”

Na fotografiji se dakle nalazi mlada majka (Florence Owens Thompson) koja izgleda dva puta starije, udovica iz Oklahome, otvrdla lica i pogleda zbog teškog života, ali koja uspijeva zadržati svoje dostojanstvo i svoju prisebnost usred neopisive bijede i siromaštva. Ona je sa sedmero djece radila na poljima graška, a na fotografiji neka njena djeca skrivaju lice od fotoaparata i guraju ga u njene skute. Ta će fotografija postati simbol patnji koje je dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća Amerikancima donijela velika gospodarska kriza, i klasični prizor iz onog vremena zvanog “Dust Bowl-era”, kad je za petama krizi slijedila i velika suša.

Lange je fotografiju koristila kao način dokumentiranja tog teškog razdoblja i zabilježila je na njima i emocionalni i fizički danak teške situacije u zemlji. Svojim je fotografijama željela privući, i privukla je, pažnju nacije, a pridobila je njima i pomoć za one kojima je pomoć trebala. Motivisala je na taj način i agencije i pojedince da stupe u akciju i poboljšaju situaciju. Zahvaljujući fotografiji Majka migrantica, pomoć je stigla u logor radnika u kojem je ta majka živjela.

RUČAK NA VRHU NEBODERA

Fotografija (koju je možda napravio Charles C. Ebbets) ‘Ručak na vrhu nebodera’ slikana 1932. prikazuje 11 radnika na čeličnoj konstrukciji Rockefellerovog Centra u New Yorku tokom gradnje. Radnici bezbrižno jedu svoj ručak 256 metara iznad tla, piše Time.

Tom legendarnom fotografijom nedavno se pozabavio i dokumentarac ‘Men at lunch‘. Osim što je na neki način odao poštovanje prema iskustvima doseljenika u SAD-u i jednostavnom dostojanstvu fizičkog rada, dokumentarac je proučio i pozadinu jedne od najprepoznatljivijih fotografija 20. stoljeća.

SEDAMNAESTOGODIŠNJA JAN ROSE KASMIR NUDI CVIJET VOJNICIMA

Pacifistkinja Jane Rose Kasmir stavlja cvijeće u cijevi pušaka tokom protesta protiv Vijetnamskog rata 1967. godine. Ova fotografija Marca Ribouda kasnije je postala simbolom pokreta Flower Power.

POLJUBAC USRED POBUNE

2011. godine Scott Jones i njegova djevojka Alex Thomas zabilježeni su na fotografiji koja pokazuje kako se ljube okruženi pobunjeničkim grupama i policijom u haosu koji je nastao kada su navijači Canucks-a u Vankuveru izgubili u finalu Stanley Cup-a. Scena je pomalo filmska, ali dio nedavne historije.

TANK MAN

Nakon žestokih studentskih prosvijeda 1989. godine, na trgu Tiananmen u Pekingu dogodio se nesvakidašnji prizor. Jedan čovjek je sam samcat uspio zaustaviti čitavu kolonu tenkova. Najpoznatije slike tog prizora ubrzo su obišle svijet, no malo je poznato da su ga istovremeno snimala 4 fotografa, iz jednog hotela, sa udaljenosti od gotovo kilometar.

S obzirom na situaciju, bilo je za očekivati da će kineske sigurnosne službe doći u hotel i pokušati zapljeniti filmove (što se ubrzo i dogodilo), pa su sva četvorica fotografa tom prilikom odmah ili sakrili filmove ili se pak pobrinuli da netko što prije iznese filmove iz hotela, dok su agentima podmetnuli ili prazne role filma ili su “žrtvovali” flmove sa manje važnim snimkama.

Također, tek je nedavno otkrivena i objavljena fotografija koju je snimio Terril Jones (Associated Press), koja je snimljena na ulici nedaleko od mjesta događaja. Otkriveno je da se i na njoj, u pozadini, vidi isti čovjek kako stoji na ulici, ali prije nego što je kolona tenkova stigla do njega.

Identitet kao i sudbina čovjeka na slici su do današnjeg dana nepoznati.

Otkrijte svijet umjetnosti i kulture!

Ostavi komentar

Ostavite odgovor

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Još iz rubrike Kultura

Advertisement

NAJNOVIJE

Advertisement
NA VRH